بررسی رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان
کد مقاله : 1132-NSC
نویسندگان:
امیرصدرا اسدی خانوکی *1، رضا صابری2، زکیه صفی زاده3
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
3کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجادخراسان جنوبی، بیرجند، ایران
چکیده مقاله:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان در سال تحصیلی 1398-99 بودند. نمونه پژوهش شامل 230 دانشجو بود که از میان کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی استفاده شده است. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری و به کمک نرم افزار آماری SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین راهبردهای تنظیم هیجانی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که مولفه های سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه آمیز کردن، سرزنش دیگران و تنظیم هیجان منفی توانایی پیش بینی منفی و معنادار سرزندگی تحصیلی را دارند (P≤0.05) و مولفه های پذیرش احساسات، ارزیابی مثبت و تنظیم هیجان مثبت توانایی پیش بینی مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی را دارند (P≤0.05). بحث و نتیجه گیری: مفهوم کلی تنظیم شناختی هیجان دلالت بر شیوه شناختی دستکاری ورود اطلاعات فراخواننده هیجان دارد. نتایج نشان می‌دهد که راهبردهای شناختی تنظیم هیجان مثبت با کاهش هیجانات منفی و حوادث عاطفی رابطه دارد و تمرکز بر راهبردهای مثبت تنظیم هیجان، فهم افراد از مدیریت هیجان را ارتقاء می‌بخشد.
کلیدواژه ها:
راهبردهای تنظیم هیجان، سرزندگی تحصیلی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم