نقش برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن
کد مقاله : 1128-NSC
نویسندگان:
زهرا غفاری *
گروه علوم تربیتی پردیس امام خامنه ای گرگان
چکیده مقاله:
طراحی برنامه درسی که نقشه مفهمومی برای تولید کنندگان برنامه درسی است، ناظر به تعیین منابع، شناسایی عناصر تشکیل دهنده ی برنامه و نوع تصمیم هایی است که در ارتباط با آنها گرفته می شود. با توجه به اینکه نظام آموزشی در کشورمان متمرکز است، یقینا یکی از مولفه های مهم در آموزش مسائل اجتماعی، برنامه ریزی درسی رسمی و به تبع آن کتاب و برنامه ی درسی است. رسالت آموزش و پرورش در دنیای امروز تبدیل کردن انسان های مستعد به انسان های سالم، بالنده، متعادل و رشد یابنده است. هر نظام آموزشی در تلاش است تا از طریق طراحی و تدوین برنامه های درسی مشخص، انواع مختلفی از دانش ها، مهارت ها، ارزش ها و نگرش ها را به دانش آموزان انتقال داده و آنان را برای برعهده گرفتن نقش ها و مسئولیت هایشان در زندگی واقعی آماده سازند. در این میان برنامه های درسی به عنوان قلب نظام تعلیم و تربیت و ابزاری در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و بدین ترتیب برنامه ریزی به یکی از حوزه های تخصصی و در عین حال بحث انگیز تعلیم و تربیت مبدل می گردد.
کلیدواژه ها:
برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش، معلم، بالندگی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم