تحلیل اهمیت روش‌های ارزشیابی مبتنی بر تربیت مغز در برنامه درسی دوره ابتدایی سعیده بهلکه
کد مقاله : 1126-NSC
نویسندگان:
سعیده بهلکه *
دانشجو
چکیده مقاله:
چکیده: هدف پژوهش حاضر، تحلیل اهمیت ارزشیابی مبتنی بر تربیت مغز در دوره ابتدایی است‌. یکی از زمینه‌های که بر مفهوم یادگیری تأثیر می‌گذارد پژوهش مربوط به مغز است. روش پژوهش، کیفی‌‌از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده ازنظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی ویک طرح‌کدگذاری قیاسی بر اساس داده‌ها وارائه گزارش ازداده‌های‌کیفی بوده‌است. حوزه‌پژوهش دراین مطالعه، شامل‌کلیه‌کتب، منابع‌ومکتوبات‌چاپی‌و‌دیجیتالی‌دردسترس، پیرامون‌اهمیت‌ روش های ارزشیابی مبتنی بر تربیت مغز در برنامه درسی دوره ابتدایی می باشد. برای‌استخراج‌پارگراف‌های‌مرتبط، ازشیوه‌فیش برداری از‌کتب‌ومنابع-استفاده گردیده است. روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات‌کدگذاری موضوعی بوده‌که طی‌سه مرحله‌کدگذاری باز، محوری وگزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان دادکه نهادینه کردن روش ارزشیابی مبتنی بر تربیت مغز، موجبات رشد ادارکی و شناختی، اجتماعی، پردازش و ذخیره سازی، کیفیت تدریس، پرورش مهارت های آموزش و قوه خلاقیت رادرکودکان فراهم می‌کند. لذا آموزش آگاهانه وحرفه‌ای مربیان، تغییر محتوی برنامه درسی به برنامه‌درسی‌ مبتنی بر تربیت مغز ومتناسب با مراحل رشدوتکامل‌کودک، وارزیابی نظام‌مندازعملکردبرنامه‌درسی‌قصد شده واجرا شده مبتنی بر تربیت مغز جهت نائل‌شدن به‌نتایج فوق الذکر پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه ها:
واژگان کلیدی: ارزشیابی، تربیت مغز، برنامه درسی، دوره ابتدایی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم