بررسی تاثیر مولفه های فراشناخت در برنامه درسی ریاضی (مورد مطالعه: دوره اول ابتدائی)
کد مقاله : 1123-NSC
نویسندگان:
سهیلا کشتکار باقری *
کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه گیلان
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر مولفه های فرشناخت در عناصر برنامه درسی درس ریاضی دوره تحصیلی ابتدایی (پایه اول، دوم و سوم) به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان سه پایه مذکور شهرستان .... بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد 180 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه میزان شده حالت های فراشناختی اونیل و عابدی (1996) که روایی محتوایی و همچنین آن در پژوهش های مختلف، به دست آمده است. نهایتا تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده با استفاده آزمون آمار استنباطی t تک نمونه ای انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که از نظر معلمان این دوره در همه عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش ، ارزشیابی) از مولفه های فراشناخت استفاده کرده اند و فرض خلاف مبنی بر اینکه مولفه های فراشناخت در همه عناصر برنامه درسی مذکور، تاثیر دارد، تایید گردید.
کلیدواژه ها:
مولفه های فراشناخت، عناصر برنامه درسی، درس ریاضی.دوره ابتدایی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم