بررسی تاثیر روش های تدریس فعال بر تربیت ذهن دانش آموزان مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1121-NSC
نویسندگان:
زهرا حمیدی *
دانشجوی رشته ی علوم تربیتی پردیس امام خمینی (ره) گرگان
چکیده مقاله:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش های تدریس فعال بر تربیت ذهن دانش آموزان مقطع ابتدایی است. یافته های این پژوهش به روش توصیفی_تحلیلی و با مطالعه ی مقالات و کتاب ها گردآوری شده است. در این پژوهش، ابتدا تدریس هایی که در کلاس های امروزی جامعه ی ما اتفاق می افتد بررسی شد. سپس به نقش معلم در جریان تدریس و شفاف سازی مفاهیم تدریس فعال و سنتی پرداخته شد. در ادامه نیز ویژگی های روش های تدریس فعال، انواع آنها و نحوه ی تاثیرگذاری آنها بر جریان تربیت ذهن آورده شد. به عنوان نتیجه گیری از پژوهش انجام شده بایدگفت: روش های فعال تاثیر چشمگیری بر تربیت و پرورش جنبه های گوناگون توانایی های ذهنی دارند و اگر به درستی در کلاس اجرا شوند می توانند دانش آموزان مستعد و توانایی را تحویل جامعه دهند.
برای بهبود اثربخشی روشهای فعال بر تربیت ذهن پیشنهاد شد که اولا معلمان برای هر درس تا جای ممکن، از روشهای تدریس فعال استفاده کنند. دوما معلمان با در نظرگرفتن تفاوت های فردی فراگیران، در جنبه های مختلف فرآیند تدریس، از استعدادهای دانش آموزان استفاده کنند. سوما در جریان ارزشیابی، انتظارات معلم از همه ی دانش آموزان، به یک اندازه نباشد و در نهایت؛ در بررسی نتایج ارزشیابی ها، تاکید بر رقابت هر فرد با خودش باشد، نه با دانش آموزان دیگر.
کلیدواژه ها:
ذهن، تربیت ذهن، روش های تدریس فعال
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم