تحلیل محتوای کیفی کتب درسی مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی از منظر تربیت ذهن
کد مقاله : 1116-NSC
نویسندگان:
رخساره سادات امیرلطیفی *
دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کیفی کتب درسی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر مبنای تربیت ذهن است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی جهت دار-هدایت شده بوده و جامعه ی آماری و نمونه ی آماری به ترتیب کلیه ی کتب درسی دوره ابتدایی نظام اموزشی جمهوری اسلامی ایران و کتاب مطالعات اجتماعی دوره سوم ابتدایی نظام آموزشی است. در این پژوهش مولفه های تربیت ذهن که شامل وراثت، محیط، خانواده، تغذیه، مدرسه، بازی، سرمایه های فرهنگی، عناصر فضای آموزشی و خصوصیات فردی است، بدست آمده و کتاب بر اساس این عناصر تحلیل شده است و نتایج پژوهش بیانگر آن است که بخش اعظم کتاب به آموزش سرمایه های فرهنگی و پس از آن به نقش خانواده در تربیت ذهن توجه کرده اما سایر مولفه های حاصل شده سهم کمتری را در تربیت ذهن بر عهده داشته اند و در نهایت پیشنهاد می گردد که که به علت نقش موثر محیط، تغذیه، عناصر فضای آموزشی و بازی ها در تربیت ذهن به آن ها اهمیت داده شده و در جهت بهبود آن ها و آموزش فراگیر آن ها سرمایه گذاری گردد.
کلیدواژه ها:
تربیت ذهن، کتاب درسی مطالعات احتماعی، دوره سوم ابتدایی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم