بررسی تحلیلی و تئوریک اصول و مؤلفه‌ های اخلاق حرفه‌ای تدریس در آموزش ابتدایی با تاکید بر دیدگاه مؤرای و همکاران
کد مقاله : 1112-NSC
نویسندگان:
یوسف فتحی1، آرزو عبدالله زاده2، محمد قادری *3
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
2کارشناسی ارشد تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه ملایر، همدان، ایران
3دانشجو معلم کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان کردستان، سنندج، ایران
چکیده مقاله:
اخلاق در آموزش ابتدایی مشخص کننده حدود و ثغور رفتار معلمان و تضمین کننده سلامت آموزشی است.بسیاری از سوء رفتار مدیران، افسردگی دانش آموزان،لذت نبردن از زندگی شغلی،خستگی و فرسوده شدن اساتید و معلمان و لطمه به زندگی فردی افراد که نمودهای از رفتار نامطلوب دانشگاهی و آموزشی است در اکثر موارد ناشی از ضعف رعایت اخلاق در آموزش عالی و ابتدایی است.اخلاق در آموزش ابتدایی عموماً از چهار بعد آموزشی،پژوهشی،دانش آموزی و مدیریتی مورد بررسی قرار می گیرد که بی شک یکی از مهمترین زمینه های اخلاق در آموزش ابتدایی مربوط به آموزش و تدریس و رعایت اخلاق حرفه ای در آن می باشد که وجود آن باعث افزایش اثربخشی در تدریس و افزایش یادگیری و امنیت روانی دانش آموزان در کلاس و آموزش می باشد.روش مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی و کیفی می باشد که با استفاده از نمونه گیری در دسترس 14 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته محقق ساخته می باشد که روایی آن توسط متخصصان 87 درصد برآورد شد.در این پژوهش برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل محتوا) استفاده شد.یافته های پژوهش حاکی از دوگانگی اخلاقی و دوگانگی اخلاق تدریس در بین معلمان زن و مرد و تفاوت دیدگاه زنان و مردان معلم نسبت به مولفه های اخلاق حرفه ای تدریس می باشد.همچنین یافته ها نشان می دهد با وجود تاکید اساسی معلمان زن و مرد نسبت به اخلاق تدریس آگاهی چندانی از این مولفه ها و شرایط پیاده سازی و کنترل آن وجود ندارد.
کلیدواژه ها:
آموزش ابتدایی، اخلاق حرفه ای، اخلاق در تدریس، اصول اخلاقی مؤرای
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم