بررسی رابطه ی باورهای خودکارآمدی و صلاحیت های حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1109-NSC (R1)
نویسندگان:
فائزه شاپورجانی *1، علی قادری2
1دانشگاه فرهنگیان استان فارس مرز سلمان فارسی شیراز
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله:
باورها و نگرش‌های افراد همواره به‌عنوان محرکی مهم و جهت دهنده به فعالیت‌های انسان مطرح بوده است؛ اگر به طور صحیح و درست صلاحیت حرفه ای معلمان پیگیری شود به تقویت عملکرد سازمانی و فردی و باورهای خودکارآمدی معلمان منجر می شود چراکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای ، تعیین ملاک های ارزیابی و نظام رتبه بندی علمی و تربیتی آموزگاران و تقویت انگیزه ی ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی تاکید شده است.
در پژوهش حاضر؛ باورهای خودکارآمدی و تاریخچه آن ذکر شده است و در ادامه صلاحیت؛ صلاحیت حرفه ای معلمان و سطوح صلاحیت های حرفه ای به تفضیل بررسی شده است و اهمیت و ضرورت صلاحیت حرفه ای در دستیابی به باورهای خودکارآمدی معلمان و با توجه به سند تحول بنیادین مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژه ها:
صلاحیت شغلی، صلاحیت حرفه ای، خودکارآمدی، سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم