بررسی نگاه های نوین به یادگیری و بیان راهبرد های یاد دهی –یاد گیری مبتنی بر مغز
کد مقاله : 1108-NSC
نویسندگان:
امین کوهساریان *1، حسین فکوری2
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر/دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی
2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ،واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی ،آزادشهر،گلستان
چکیده مقاله:
چگونگی یادگیری از مباحث مهم در آموزش و پرورش می باشد و همچنین شناخت روش های نوین و میتنی بر ذهن و مغز از نیاز های مهم افرادی است که به آموزش مشغول هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی نگاه های نوین به یادگیری و بیان راهبرد های یاد دهی –یاد گیری مبتنی بر ذهن و مغز بوده است که به روش کتابخانه ای و مطالعه بر روی پایان نامه ها، مقالات و کتب داخلی و خارجی انجام شد .بررسی ها نشان داد که یادگیری مبتنی بر مغز یک رویکرد یادگیری ساخت گرا و فعال است که دانش آموزان در آن به طور فعال در یادگیری و هدایت آموزششان، مشارکت می کنند. در واقع یادگیری مبتنی بر مغز بر روی یادگیری زمینه ای و مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری ها، تشکیل گروه های مشارکتی و کاربرددانش تاکید دارد. با عنایت به موارد فوق، لازم است که معلمان در موقعیت های واقعی یاددهی- یادگیری یعنی همان کلاس های درس به حصول و بروز نوعی از یادگیری در دانش آموزان توجه داشته باشند که کاملاً منطبق با ویژگی ها و قابلیت های مغز انسان بوده و باعث جذابیت هرچه بیشتر فرایند یادیگری دانش آموزان می گردد.
کلیدواژه ها:
یادگیری، راهبرد های یاد دهی یادگیری ، یادگیری مبتنی بر مغز
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم