ارتباط دو سویه اولیا و مربی و تاثیر آن بر تربیت دینی،ذهنی و برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان
کد مقاله : 1098-NSC
نویسندگان:
محدثه حاجی زاده *1، فائزه شاپورجانی2
1دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان فارس
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله:
در نگرش اسلامی خانواده و مدرسه دو فضای تربیتی مکمل یکدیگر هستند. به ویژه آنکه با توجه به این که والدین، براساس مبانی حقوقی پیش گفته شده، باید نقش تعیین کننده ای در سازو کارهای طراحی و اجرایی تربیت رسمی داشته باشند. بزرگترین مسئولیت یک معلم؛ آموزش و پرورش دانش آموزانی است که به امید فراگیری دانش،حدود نیمی از روز خود را در مدرسه می گذرانند. آموزش و پرورش صحیح کودکان و نوجوانان مستلزم هماهنگی ، کوشش و تلاش متقابل بین سه ضلع خانواده ، دانش آموز و مدرسه(کادر آموزشی و معلمان) است؛ این مهم تحقق نمی یابد مگر با همیاری دوجانبه اولیا و مربیان در مکانی که آن را انجمن می خوانند.به وسیله انجمن های اولیا و مربیان رابطه متقابلی بین خانه و مدرسه ایجاد می شود. همچنین در کنار این همکاری دوجانبه اولیا و مربیان،دانش‌آموزان نیز مشتاق به همکاری و هماهنگی با یکدیگر در کارهای گروهی شده و نتیجه چنین وضعیتی آینده امیدوار کننده برای متربی و دیگر اعضای جامعه خواهد بود
این مقاله با روش کتابخانه ای به بررسی روش هایی پرداخته که بدین وسیله ارتباط بین خانه و مدرسه استحکام یابد و تربیت کودکان از جنبه های مختلف از جمله(دینی، اجتماعی ،فرهنگی،ذهنی و تحصیلی)به کامل ترین شکل ممکن انجام شود؛ تا والدین و مربیان در راستای باور به این که تاثیری یکسان در پرورش نیکوی کودک دارند، تعلیم وتربیت را در چارچوبی علمی و هدفمند،با روش هایی نوین پیگیری کنند.
کلیدواژه ها:
اولیاومربیان،برنامه ریزی تحصیلی،تربیت دینی، نظام تعلیم و تربیت
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم