تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه ‏فرهنگیان
کد مقاله : 1097-NSC
نویسندگان:
فائزه جاودانه *، حمیده جوادی، سید برزو جمالیان زاده
دانشگاه فرهنگیان، پردیس کوثر یاسوج
چکیده مقاله:
استرس، اضطراب و افسردگی به عنوان عوامل سلامت روانی، مشکلات متعددی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که قشر آینده ساز کشور ‏هستند، ایجاد می کند.. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس، اضطراب و افسردگی ‏دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ‏آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر یاسوج بودند. نمونه پژوهش 24 دانشجو بودند که با استفاده از نمونه‌گیری در ‏دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در ۲ گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. و گروه آزمایش ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای (هفته ای دو جلسه 90 ‏دقیقه ای) در برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی لوی باند ‏گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که نمرات استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان شرکت کننده در گروه برنامه کاهش استرس ‏مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به گروه کنترل در پس آزمون کاهش یافته است‎ (p≤0.001).‎
نتیجه گیری: برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نشانه های استرس، اضطراب و افسردگی را به طور معناداری کاهش می دهد. این نتایج ‏تلویحات مهمی در زمینه ارتقاء سلامت روان دانشجویان دارد.‏
کلیدواژه ها:
استرس، اضطراب، افسردگی، ذهن آگاهی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم