تدریس مبتنی بر مغز: اصول و مراحل
کد مقاله : 1093-NSC
نویسندگان:
ژیلا حیدری نقدعلی *1، لادن افروز2
1گروه علوم تربیتی پردیش شهید رجایی ،دانشگاه فرهنگیان فارس
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ،دانشگاه فرهنگیان فارس ،ابواب جمعی آموزش و پرورش شیراز
چکیده مقاله:
بسیاری از مشکلات آموزشی کنونی نتیجه جانبی شدن مغز است .در همین راستا تلاش های زیادی برای معرفی فعالیت های تدریس سازگار با مغز صورت گرفته که منجر به فعال شدن هر دو نیمکره مغز با اتکا به چگونگی یادگیری مغز گردیده است.هدف پژوهش حاضر بررسی مراحل فعالیت های تدریس مبتنی بر مغز بود.این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شده و داده ها با استفاده از منابع کتابخانه ای و متون تخصصی،ادبیات وسوابق مساله و موضوع پژوهش مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و نتایج مطالعات در ابزارهای مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری ودرپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آن‌ها اقدام گردید.یافته ها نشان داد که اصول 12 گانه ای بر تدریس مبتنی بر مغز حاکم بوده و مراحل مختلف تدریس با فعالیت های متنوعی روبروست .در مرحله پیش از تدریس در برنامه درسی مبتنی بر مغز،آماده سازی دانش آموزان ومهندسی محیط اولین مولفه یادگیری سازگار با مغز بوده و هوشیاری آرمیده نامیده می شود ،مرحله حین تدریس شامل دومین مولفه یادگیری مبتنی بر مغز یعنی غوطه وری هماهنگ درتجارب پیچیده ، تعمق در مسئله هدف ودرک و دریافت عمیق موضوع و به کار انداختن ذهن دانش آموز می باشد وسومین مولفه یادگیری مورد استفاده در مرحله پس از تدریس، پردازش فعال اطلاعات وتجارب و استفاده از روش های موثر در جهت تحکیم یادگیری است.هر کدام از مراحل تدریس مبتنی بر مغز با فعالیت ها و عملکردهای گوناگونی انجام می گردد که در این پژوهش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است
کلیدواژه ها:
تدریس مبتنی بر مغز،یادگیری مغز محور،اصول،مراحل
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم