بررسی تأثیر به کارگیری تکنولوژی آموزشی و فن آوری اطلاعات در برنامه های آموزشی تربیت معلم بر تفکر انتقادی دانشجویان
کد مقاله : 1092-NSC
نویسندگان:
فاطمه شمس الدینی *1، رضا صابری2، عباس توان3
1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرمان
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
3هیئت علمی دانشگاه شهیدباهنرکرمان
چکیده مقاله:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر به کار گیری تکنولوژی آموزشی و فن آوری اطلاعات در برنامه های آموزشی تربیت معلم بر تفکر انتقادی دانشجویان می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مراکز تربیت معلم استان کرمان است. جهت تعیین حجم نمونه آماری تحقیق، از بین کل جامعه آماری، تعداد 384 نفر از دانش آموزان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فناوری اطلاعات محمودی (1392) و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فاسیون و فاسیون (1990) بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید تأیید و روایی آنها در حد قابل قبولی برآورد شد. برای توصیف داده ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی از جمله ، درصد، میانگین و انحراف معیار، جدول توزیع فراوانی به همراه رسم جدول استفاده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی نیز از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات برتفکر انتقادی ارتباط معنی داری وجود دارد و متغیر به کار گیری تکنولوژی آموزشی و فن آوری اطلاعات ، 233/0 درصد از متغیر تفکر انتقادی را پیش‌بینی می‌کند.
کلیدواژه ها:
تکنولوژی آموزشی، فن آوری اطلاعات، برنامه های آموزشی، تربیت معلم، تفکر انتقادی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم