ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی آﻣﻮزﺷﯽ در ﺗﺪرﯾﺲ و راﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ تربیت ذهنی دانش آموزان در ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ
کد مقاله : 1088-NSC
نویسندگان:
فاطمه السادات افضلی *
دانشگاه فرهنگیان زینب کبری (س) واحد کازرون
چکیده مقاله:
این پژوهش، با هدف بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی در تدریس و رابطه آن با تربیت ذهن انجام شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری را ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ فارس ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﺪ (N=650)، ﮐﻪ از اﯾﻦ ﺗﻌﺪاد، 242 ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ‌ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری داده‌ﻫﺎ از دو ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی در آﻣﻮزش ﯾﺎووز (2015) و تربیت ذهنی دانش آموزان ارﺷﺎدی (2012) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﯽ ﻫﺮ دو ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﺄﯾﯿﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن‌ها از ﻃﺮﯾﻖ آزﻣﻮن آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 826/0و 816/0ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ، در ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺳﺦدﻫﯽ ﺑﻪ ﺳﺆال اول (ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻔﺮوﺿﻪﻫﺎی راﺑﻄﻪ ﺧﻄﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ، ﺷﮑﻞ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺗﻮزﯾﻊﻫﺎ و ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﻧﻤﻮدار ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ) از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﺆال دوم از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد (ﻫﻤﺰﻣﺎن) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﻣﻔﺮوﺿﺎﺗﯽ دارد ﮐﻪ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﺧﺺ دورﺑﯿﻦ واﺗﺴﻮن ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﺪم ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ ﺧﻄﺎﻫﺎ و اﺳﺘﻘﻼل آﻧﻬﺎ و ﺷﺎﺧﺺ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮرم وارﯾﺎﻧﺲ، ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻔﺮوﺿﻪ ﻋﺪم ﻫﻢ ﺧﻄﯽ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ.
کلیدواژه ها:
ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی در آﻣﻮزش، ﻣﺪارس ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ,تربیت ذهنی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم