تحلیل محتوای کمی کتب درسی علوم تجربی دوره دوم ابتدایی نظام آموزشی ایران از منظر ذهن آگاهی
کد مقاله : 1087-NSC
نویسندگان:
مرضیه بیانی *1، طیبه تجری2، مریم عیاری3
1دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره)گرگان
2استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی‌(ره) گرگان
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی‌(ره) گرگان
چکیده مقاله:
آموزش علوم‌ تجربی در چگونه زیستن افراد تاثیر گذار بوده و نقش پررنگی در آگاهی و تفکر منطقی دارد. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل‌ محتوای کتاب‌ های درسی علوم‌تجربی دوره‌ دوم ‌ابتدایی نظام‌ آموزشی ‌ایران، از منظرمولفه‌ های ذهن ‌آگاهی ‌بوده است . روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا، جامعه آماری پژوهش، کتاب‌های درسی دوره ‌دوم‌ابتدایی و نمونه آماری پژوهش ، شامل محتوای کتاب ‌های علوم‌ تجربی دوره‌ دوم‌ ابتدایی بوده ‌است. مولفه‌ های پژوهش شامل: تمرکزگری، توصیف‌ گری، پذیرش‌گری، مشاهده‌ گری و نیز واحد تحلیل مضامین بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای کتاب‌ های درسی علوم‌ تجربی پایه چهارم بیشترین میزان توجه به آموزش از طریق مفاهیم ذهن ‌آگاهی را داشته است و درصد39.79% را به‌خود اختصاص داده‌است. علوم-تجربی پایه‌ ششم بادرصد 23.94%کمترین بهره رااز مفاهیم ذهن‌آگاهی در آموزش‌علوم به کاربرده ‌است. در نتیجه تحقیق حاضر، توصیف‌گری و بیان‌احساسات آنها مجموعا با 2.47%،درصد فراوانی کمتری را نشان‌می‌دهد.
کلیدواژه ها:
ذهن آگاهی ، کتب درسی علوم تجربی،تحلیل محتوای کمی ، دوره دوم ابتدایی، نظام آموزشی ایران
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم