ضرورت نهاینه سازی و به کارگیری رویکرد معنوی در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران
کد مقاله : 1080-NSC (R1)
نویسندگان:
کبری شیخ *1، حسن صائمی2
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
چکیده مقاله:
انسان نمی تواند بدون معنویت دوام آورد. تمدن منهای معنویت برای بشر همانند خشکی برای ماهی است که زندگی درآن محال است. انسان معاصر،با گذشت چند قرن معنویت ستیزی ،امروزه، تشنه و آشفته، همچون قحطی زدگان سنتهای معنوی و ابعاد عرفانی ادیان پناه آورده و هر کس بخشی از آن را برگرفته و گروهی را گرد خویش آورده و هر کس بخشی از آن را برگرفته و گروهی را گرد خویش آورده است. بدون شک دین و عوامل معنوی از مهم‌ترین نظام‌های ارزشی هر جامعه است و برای ضرورت نهادینه شدن رویکرد معنوی در برنامه درسی در مقطع ابتدایی نیاز به یک سری عوامل بوده که یکی از آن عوامل ،معلم نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند و نیز برنامه درسی عامل دیگری است که در مقطع ابتدایی موثر است. باتوجه به جایگاه دوره ابتدایی در برنامه درسی، ضرورت نهادینه شدن رویکرد معنوی برنامه درسی باید با برنامه ریزی مناسب و با در نظر گرفتن جایگاه معلم و تاثیری که بر دانش آموزان دارد انجام پذیرد. یافته های پژوهش نشان دادکه عوامل تاثیر گذار بر نهادینه کردن آموزش وپرورش معنوی به روزکردن تربیت دانش آموزان و از دیگر عوامل نقش تعیین کننده معلمان می باشد. همچنین، نقش و جایگاه معلمان به عنوان نیروی انسانی ماهر مهمترین نقش را در نهادینه کردن رویکرد معنویت در برنامه های درسی دوره ابتدایی دارند. در واقع معلم با پیاده کردن و اجرای دستور العمل لازم جهت آموزش فعالیتهای درسی، به پرورش و نهادینه سازی معنویت در برنامه های درسی مبادرت می ورزند.
کلیدواژه ها:
نهادینه شدن معنویت، اهمیت ابتدایی، برنامه درسی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم