آشنایی با قابلیت های برنامه ویژه مدرسه(بوم) در برنامه درسی مبتنی بر تربیت ذهن دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1073-NSC
نویسندگان:
امیرمحمد مومنی کوهستانی *1، اسماعیل شیری رستمی2
1دانشگاه فرهنگیان مازندران پردیس دکتر شریعتی ساری
2راهبر آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر
چکیده مقاله:
از ضرورت های آموزشی در دنیای پر از تغییر و تحولات سریع، محدودیت زمانی در تدریس می باشد، لذا نیاز به برنامه درسی متناسب با شرایط بومی در آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد. سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی، آموزش در دوره ابتدایی را بر تربیت و کسب شایستگی های پایه عنوان کرده اند، لذا می توان برنامه های درسی را به صورت درهم تنیده و از پیوند زدن موضوعات درسی و با تأکید بر مهارت های اجتماعی و تربیتی تنظیم کرد، از آنجا که این کار نیاز به بستر و زمینه ی فرهنگی تدریس دارد، برنامه ویژه مدرسه(بوم)، قابلیت های این بستر فرهنگی، به سمت تقویت تربیت ذهن را فراهم می نماید. هدف مقاله این است که با قابلیت های برنامه ویژه مدرسه(بوم)، که منجر به تلفیق برنامه درسی در تفویت تربیت ذهن دوره ابتدایی می شود، آشنا شویم. لذا سوال اصلی مقاله این است که چه قابلیت های در برنامه ویژه مدرسه(بوم) وجود دارد که منجر به تلفیق برنامه میان رشته ای و تقویت تربیت ذهن در دوره ابتدایی می شود؟ روش پژوهش در این مقاله از نوع توصیفی و کتابخانه ای می باشد که با تجربه هایی که در تدریس در دوره ابتدایی و تبادل تجربه با معلمان و دانشجو معلمان داشته ام تهیه شده است
کلیدواژه ها:
برنامه ویژه مدرسه(بوم)، برنامه درسی، تربیت ذهن
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم