نقش و جایگاه مدارس و برنامه های درسی در شکل گیری هویت اسلامی -ایرانی دانش آموزان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1072-NSC (R1)
نویسندگان:
امین کوهساریان *1، حسن صائمی2
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر/دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی
2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی /واحد آزادشهر،دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده مقاله:
هویت از مباحث مهم دنیای امروز است که دارای بیشترین اهمیت برای وحدت و ایجاد انسجام در بین مردم کشورها دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی جایگاه مدارس دوره ابتدایی و برنامه های درسی این دوره در شکل گیری هویت دانش آموزان به صورت اسلامی ایرانی بوده است که به روش کتابخانه ای و مطالعه بر روی پایان نامه ها، مقالات و کتب داخلی و خارجی انجام شد .بررسی ها نشان داد که در کشور ما شکل گیری هویت به صورت اسلامی ایرانی مورد تاکید است و همچنین با توجه با آنکه هویت انسان ها در طی فرآیند هایی در طول زندگی او شکل می گیرد، دوران کودکی و دانش آموزی اساس شکل گیری هویت افراد می باشد. همچنین عوامل متعددی برای شکل گیری هویت علاوه بر خانواده تاثیر گذارند از جمله مدرسه و برنامه های درسی که تاثیر زیادی بر مقدمات شکل گیری هویت اصلی دانش آموزان در بزرگسالی دارد.
کلیدواژه ها:
برنامه درسی ،دوره ابتدایی ، هویت اسلامی -ایرانی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم