شناسایی مولفه های موثر بر تربیت ذهن کودکان در مدرسه
کد مقاله : 1054-NSC
نویسندگان:
رخساره سادات امییرلطیفی *
دانشجوی رشته علوم تربیتی(آموزش ابتدایی) دانشگاه فرهنگیان امام خمینی(ره)
چکیده مقاله:
تعلیم و تربیت درجریان زندگی بشر نقش اساسی و حیاتی را ایفا می کند که به معنای هدایت بشر جهت دست یابی به کمال بینهایت است. عوامل متعددی بر تربیت ذهن موثراست که پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های موثر بر تربیت ذهن کودکان در مدرسه انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی، که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله بندی و یک طرح کدگذاری قیاسی بر اساس داده ها و ارائه گزارش از داده های کیفی بوده است. حوزه پژوهش دراین مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی در دسترس، پیرامون شناسایی عوامل موثر بر تربیت ذهن کودکان در مدرسه می باشد. برای استخراج پارگراف های مرتبط، ازشیوه فیش برداری از کتب و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه وتحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده که طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که از جمله مولفه های موثر بر تربیت ذهن کودکان در مدرسه، می توان به وراثت، محیط، خانواده، مدرسه، تغذیه، بازی، سرمایه های فرهنگی، عناصر فضای آموزشی و خصوصیات فردی لذا میتوان جهت کمال و به ثمررساندن کودک بر مولفه های موثر بر تربیت ذهن او سرمایه گذاری کرد.
کلیدواژه ها:
تعلیم و تربیت، تربیت ذهن، مدرسه، کودک
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم