تفکرمحاسباتی در آموزش پیش از خدمت معلمان
کد مقاله : 1051-NSC
نویسندگان:
معصومه پوررجب *1، اکبر پناهی درچه2، کلثوم غلامی اندراتی3
1رابط دانشگاه فرهنگیان- اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
2استادیار- دانشگاه فرهنگیان، اصفهان
3علوم تربیتی /پردیس امام خمینی (ره)
چکیده مقاله:
«تفکر محاسباتی» اصطلاح نسبتا جدیدی است که در تعلیم و تربیت جهان شناخته شده است. این موضوع که شامل طراحی یک سیستم مدون و منسجم در حوزه یاددهی-یادگیری است، دو حوزه آموزش و علوم رایانه را به هم پیوند می دهد. این مفهوم باآنچه «کاربرد رایانه در آموزش» خوانده می شود، بسیار متفاوت است. تفکر محاسباتی در حقیقت طراحی مکانیزم حل مساله به شکل منطقی است، که از ابزار محاسباتی نیز بهره می برد و دارای چهارمرحله: تجزیه مسایل دشوار و پیچیده به عناصر ساده، بهره گیری از قوانین کلی و الگوریتم ها در حل مساله،کاربرد انتزاعی در تعمیم یافته ها و استفاده از ابزار محاسباتی در نتیجه گیری می باشد. این مقاله ضمن تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تفکر محاسباتی در برخی از نظام های آموزشی جهان به ضرورت تدوین آن در برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان و درآموزش پیش از خدمت معلمان می پردازد. این هدف از طریق طراحی مجدد دوره های مقدماتی آموزش فناوری پیرامون یادگیری مفاهیم و ایجاد توانایی های اصلی تفکر محاسباتی از جمله برنامه نویسی در آموزش علوم، که فرصتی برای همکاری علوم تربیتی و علوم کامپیوتر را فراهم می کند، امکان پذیر خواهد بود.
کلیدواژه ها:
تفکر محاسباتی، دانشجومعلم، پیش از خدمت، دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم