واکاوی روش های "تربیت ذهن" در برنامه درسی بر اساس اندیشه های تربیتی صدرالمتالهین شیرازی
کد مقاله : 1035-NSC
نویسندگان:
مهدی رضایی *
علوم تربیتی. پردیس شهید چمران. دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران.
چکیده مقاله:
"ذهن"،"عقل"و "تربیت قوای نفسانی" واژگانی هستند که در آثار ملاصدرا تعریف و کاربرد زیادی داشته است. بررسی مطالعات، حکایت از آن دارد ذهن حیثیت استعدادی داشته و قابلیت شدت و ضعف و تربیت و پرورش در آن نهفته است. نوشتار پیش رو با هدف واکاوی روش های "تربیت ذهن" در برنامه درسی آن هم بر اساس اندیشه های تربیتی ملاصدرا به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این مقاله از روش توصیفی- تحلیلی و اسنادی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای در توصیف مفاهیم، تحلیل و تبیین مساله بهره جسته است. نگارنده مقاله این گونه نتیجه می‌گیرد که تربیت ذهن در اندیشه ملاصدرا ناظر به تربیت عقل، استعداد ادراکی و رشد شناختی است. همچنین ذهن، ابزار و شئونات نفس انسانی به شمار می آید. از سویی سعادت و شقاوت نفس انسانی نیز مرهون سعادت عقلی در بستر تربیت عقل نظری و عملی است. در تربیت ذهن و عقل نظری می توان به روش هایی مانند دانش اندوزی، تفکر و خردورزی و تلفیق علم و عمل اشاره کرد. اما در در تربیت ذهن و عقل عملی می توان روش هایی مانند انگیزه بخشی، عدالت ورزی و تقویت اراده را نام برد.
کلیدواژه ها:
تربیت ، ذهن، عقل، قوای ادراکی، نفس.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم