بررسی نظریة رشد ذهنی پیاژه به عنوان یکی از نظریات تعلیم وتربیت
کد مقاله : 1030-NSC
نویسندگان:
علیرضا رشنودی *
دانشگاه شهید میرشاکی
چکیده مقاله:
هدف از این پژوهش بررسی نظریة رشد ذهنی پیاژه به عنوان یکی از نظریات تعلیم وتربیت می باشد . این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای و به صورت بررسی موردی انجام گرفته است. ، هدف روانشناسی ژنتیک پیاژه مطالعه نحوة ایجاد و تکامل فعالیتهای شناختی انسان از راههای نخست کودکی تا بزرگسالی است. کاربرد اصطلاح ژنتیک نشان دهندة علاقه پیاژه به پدیدآیی دانش آدمی و فرایندهای کسب و تکامل آن است. اصطلاح ژنتیک از دیرباز به توسط روانشناسان معروفی چون استنلی هان و بالدوین به معنی رشد و تکامل به کار می‌رفته است، و بنابراین روانشناسی ژنتیک هم به همین معنی به وسیله پیاژه به کار رفته است. اما بعدها اصطلاح ژنتیک به وسیلة زیست شناسان با معنی محدودتر وراثت و قوانین آن به کار گرفته شد. پیاژه از آن جهت کودکان را مورد مطالعه قرار داده است که از طریق جمع آوری اطلاعاتی دربارة رفتارها و اندیشه‌های آنان به شناسایی اعمال و افکار کودکان و بزرگسالان هر دو نائل آید. در واقع، هدف اصلی پژوهشهای پیاژه معرفت شناسی یا دانش شناسی بوده است که بدین منظور روانشناسی ژنتیک را به عنوان وسیله انتخاب کرده تا منشأ و تکامل دانش را در نزد نوع بشر بررسی کند.
کلیدواژه ها:
کلیدواژکان: پیاژه ، ذهن، کودکان
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم