مقایسه تأثیر روش مشارکتی و انفرادی بر یادگیری ترکیبات یونی و مولکولی درس علوم تجربی پایه نهم بر اساس سطح شناختی بلوم
کد مقاله : 1026-NSC
نویسندگان:
اکرم عبدالی *1، محسن موسوی2، بتول سبزه3
1دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران، تهران، ایران
2استادیار و هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
3استاد دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران
چکیده مقاله:
تحقیق حاضر به منظور مقایسه تأثیر روش مشارکتی و انفرادی بر یادگیری ترکیبات یونی و مولکولی درس علوم تجربی پایه نهم بر اساس سطح شناختی بلوم مورد بررسی انجام پذیرفت. این پژوهش به روش نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را، کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم دوره متوسطه اول ناحیه یک شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهند. گروه نمونه شامل 40 نفر دانش آموز در دو کلاس جداگانه می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده از بین چهار کلاس یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. پیش از اجرای روش تدریس یادگیری مشارکتی، دو گروه به وسیله آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ای که از فصل دوم کتاب علوم تجربی پایه نهم ساخته شده و روائی آن محاسبه گردید، مورد آزمون قرار گرفتند. بر اساس یافته ای تحقیق در مقایسه تأثیر روش مشارکتی و انفرادی بر یادگیری ترکیبات یونی و مولکولی درس علوم تجربی پایه نهم بر اساس سطح شناختی بلوم، میزان یادگیری دانش آموزانی که با روش یادگیری مشارکتی به یادگیری پرداخته بودند بیشتر از آنانی بود که با روش انفرادی مشغول به یادگیری بودند.
کلیدواژه ها:
روش یادگیری مشارکتی، روش یادگیری انفرادی، سطوح یادگیری بلوم، کتاب علوم تجربی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم