جایگاه برنامه های درسی و معلمان در رشد ابعاد هویت کودکان در دوره ابتدایی
کد مقاله : 1008-NSC
نویسندگان:
حسین حسنی *
دکتری رشته برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان همدان
چکیده مقاله:
کودکان در سنین دوره ابتدایی در حال رشد و توسعه ظرفیت خود برای روابط طولانی مدت و بدست آوردن بزرگسالی هستند. بررسی مسائل مربوط به چگونگی رشد ابعاد هویت میان کودکان و عوامل مؤثر بر آن یکی از چالش‌های پیش‌روی برنامه‌های درسی است. شکل‌گیری هویت در سنین دوره ابتدایی می‌تواند شامل: هویت فردى (شخصى)، هویت جمعی، هویت فیزیکی /جسمانی/ روانی- حرکتی، هویت شناختی، هویت اخلاقی و عاطفی، هویت حرفه‌ای، هویت دینى، هویت اجتماعى، هویت فرهنگى، هویت سیاسی، هویت نژادی، هویت تمدنى، هویت‏خانوادگى، هویت ملى، هویت جهانی، هویت جنسی، هویت اکولوژیکی باشد که در مقاله حاضر به آن‌ها پرداخته شده است و در نهایت دروسی را که در قالب آن‌ها می‌توان به رشد و پرورش هر یک از این ابعاد هویتی پرداخت، اشاره شده است. هر یک از ابعاد مختلف هویت بر یکدیگر تأثیر و تأثر متقابلی دارند، از اینرو برنامه‌های درسی دروس مختلف در دوره ابتدایی نیز می‌بایست به ویژه در عنصر اهداف و محتوا از وحدت، یکپارچگی و انسجام برخوردار باشند.
کلیدواژه ها:
هویت، دوره ابتدایی، برنامه های درسی، والدین، کودکان، معلم، رشد
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم