بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های(ذهن اجتماعی) یا روابط اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان
کد مقاله : 1003-NSC
نویسندگان:
سیف الله رحمانی *1، مسعود بیننده2، فرح اردلان3
1گروه آموزشی علوم تربیتی
2گروه علوم تربیتی
3دانشگاه پیام نور سنندج
چکیده مقاله:
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفه‌های مهارت اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان می‌باشد. برای انجام این پژوهش از تکنیک تحلیل محتوا کیفی با رویکرد قیاسی استفاده‌شده است. جامعه آماری پژوهش مجموعه کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی هست که با روش نمونه‌گیری هدفمند مطالعات اجتماعی پایه سوم انتخاب شد. جهت انجام پژوهش چک لیستی از مهارت‌های ارتباطی بر مبنای کتاب لویس شاپیرو تهیه و متن کتاب مطالعات بر مبنای این چک‌لیست مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که در بین 8 مهارت اصلی اجتماعی کودکان فقط به 5 مهارت در کتاب مطالعات اجتماعی پرداخته‌شده است و مهارت‌های گوش دادن و ابراز وجود-مهارت حل اختلاف و مهارت‌های بیان احساس هیچ اشاره‌ای نشده است. علاوه بر این در کاربرگ‌های عملی پایانی کتاب نیز اشاره‌ای به انجام مهارت‌های اجتماعی نشده است و بیشتر بر روی معرفی مشاغل بحث شده است. در بین مؤلفه مهارت‌های ارتباطی به موانع ارتباطی، ارتباط در فضای مجازی و آسیب‌های ارتباط غیر مؤثر اشاره‌ای نشده است.
کلیدواژه ها:
کلمات کلیدی: مطالعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی، تحلیل محتوای کیفی، کاوشگری
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اولین همایش ملی برنامه ریزی درسی و تربیت ذهن در تربیت معلم